Logo Utrecht University

Digital Humanities Lab

Stage

Kyra Delsing over haar stage bij BIGear

Tijdens mijn stage heb ik voor het bedrijf BIGear onderzoek gedaan naar de meerwaarde van text mining voor martkonderzoek in de reissector. BIGear is een bedrijf dat zich bezig houdt met business analytics op basis van data mining en machine learning. Via ‘webscraping’ en ‘social mining’ verzamelen ze Big Data over specifieke (vak)gebieden, die ze vervolgens vertalen naar marketingadvies voor hun opdrachtgevers. Tijdens mijn stageperiode was ikbigeargroot verantwoordelijk voor het ‘Travelproject,’ een onderzoek dat reisbureaus helpt het gedrag van vakantiegangers te begrijpen. Samen met collega’s heb ik een tool geprogrammeerd die het mogelijk maakte data van grote reisfora te verzamelen en te analyseren, om zo marketingadvies te kunnen geven aan reisbureaus. Naast het opdoen en delen van ervaring met programmeren in een specifieke taal (Python in mijn geval) en het proces van het verwerken van de verzamelde data, moest ik ook de wetgeving rond het ‘scrapen’ van data van onlinefora, en de privacykwesties die dit impliceert verder onderzoeken, om zo de resultaten van het onderzoek niet in gevaar te brengen wegens illegaal gebruik van data. Al met al vond ik het een hele leuke en leerzame stage, waar ik in de bedrijfspraktijk kennis heb gemaakt met de mogelijkheden en moeilijkheden van text mining en data scraping en het vertalen van grote hoeveelheden data naar bruikbare inzichten en adviezen.